B1-brevet

Veiligheidsbrevet B1 Motor

  1. Start met rechte stijgvlucht met overgang naar R.H.V. ( Rechtlijnige Horizontale Vlucht )
  2. Halve looping opwaarts, rugvlucht tot boven het midden van de piste, gevolgd door een halve rol links, waardoor het toestel terug boven het veld komt in dezelfde richting.
  3. Volledige rol links en rechts
  4. Vlakke acht en 2 opeenvolgende cirkels: een acht zijn 2 cirkels in tegengestelde richting, daarna 2 opeenvolgende cirkels in eenzelfde richting.
  5. Looping beginnend boven het midden van het veld in de landingsrichting, motor op traagloop als de top van de looping bereikt wordt, gevold door een noodlanding ( motor blijft heel de rest van de oefening op traagloop.
  6. Veilige landing in de eerste 50m van de landingsbaan
  7. Algemene veiligheid van vlucht en model: een gesimuleerde noodlanding kunnen maken en landen op het modelluchtvaartterrein.
  8. Debriefing

Veiligheidsbrevet B1 Zwever ( met of zonder motor )

  1. Start met een rechte stijgvlucht. Indien met motor, deze afzetten voordat oefening 2 aangevat wordt.
  2. Korte bocht naar links van 180°, aanduiken en low pass over de piste maken.
  3. Overgaan naar R.H.V. en met een procedure turn terugkeren naar de landingsbaan.
  4. Veilige landing in de eerste helft van de baan
  5. Algemene veiligheid van vlucht en model: een gesimuleerde noodlanding kunnen maken en landen op het eigen modelluchtvaartterrein
  6. Debriefing

Veiligheidsbrevet B1 Helikopter

  1. Opstijgen tot op maximum 2 meter hoogte
  2. Hovering terwijl het toestel 90° in de wind gedraaid wordt
  3. Hovering gedurende minimaal 10 seconden
  4. Opstijgen in rechte lijn en het toestel volledig verticaal, staart naar beneden optrekken.
  5. Toestel een halve draai laten maken zodat de neus naar beneden gericht wordt.
  6. De landingszone terug aanvliegen tot aan het vertrekpunt en terug hoveren op 5 meter hoogte en de staart gecontroleerd naar je toe draaien.
  7. Volledige gevlogen acht, bestaande uit 2 perfecte  cirkels van 360° en opnieuw hoveren voor U.
  8. Draai het toestel met de neus naar U toe ( nose in ) en blijf hoveren
  9. Schuif het toestel 3 meter naar rechts en links en kom telkens terug naar de beginstand.
  10. Schuif het toestel 3 meter achter en kom terug naar de beginstand.
  11. Het toestel landen nose in
  12. Algemene veiligheid van vlucht en model: o.a. een gesimuleeerde noodlanding kunnen maken en landen op het modelluchtvaartterrein.
  13. Debriefing

De volledige vlucht mag niet onderbroken worden.

 

 

Veiligheidsbrevet B1 Jet

  1. Start met een rechte stijgvlucht met overgang naar R.H.V.
  2. Halve looping opwaarts, rugvlucht tot boven het midden van de piste, gevolgd door een halve rol links, waardoor het toestel terug boven het veld komt in tegengestelde richting.
  3. Volledige rol links en rechts
  4. Vlakke acht, gevormd door 2 aaneensluitende cirkels van 360°, beginnend haaks op de baan boven het midden van het veld naar links, gevolgd door hetzelfde naar rechts.
  5. Boven het veld de motor op traagloop brengen en een noodlanding maken.
  6. Veilige landing binnen de eerste 50 meter van de landingsbaan
  7. Algemene veiligheid van vlucht en model: een gesimuleerde noodlanding kunnen maken en landen op het eigen modelluchtvaartterrein.
  8. Debriefing

Veiligheidsbrevet B1 multicopter

  1. Voor opstijgen en hovering op 2 meter hoogte met achterkant naar U toe
  2. Draai het toestel 90° om de as en hover minimaal 20 seconden , zowel links als rechts.
  3. Opstijgen in verticale lijn tot op 10 meter en terwijl 360° draaien?
  4. Dalen van 10 meter en terwijl 360° draaien
  5. Hovering op 2 meter voor U en dat met de voorkant naar U toe
  6. Een gevlogen acht, 2 perfecte cirkels van 360° en hover opnieuw voor U
  7. Draai het toestel met de voorkant naar U toe
  8. Schuif het toestel 10 meter naar rechts en kom terug naar het midden met korte hovering, daarop 10 meter naar links en kom terug naar het midden ( alles met de voorkant naar U toe )
  9. Vlieg 10 meter achteruit en maak een korte hovering, kom daarop terug.
  10. Landing met de voorkant naar U toe
  11. Veiligheid van vlucht en model: een gesimuleerde noodlanding kunnen maken en landen op het eigen modelluchtvaartterrein
  12. Debriefing
Deze website maakt gebruik van cookies De website van VML vzw gebruikt functionele cookies. In het geval van het analyseren van websiteverkeer of advertenties, worden ook cookies gebruikt voor het delen van informatie, over uw gebruik van onze site, met onze analysepartners, sociale media en advertentiepartners, die deze kunnen combineren met andere informatie die u aan hen heeft verstrekt of die zij hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun diensten.
Toon details Verberg details
Selectie toelaten
Alle cookies toelaten